Verksamhetsberättelse 2023

Styrelsen har under året haft följande sammansättning:

OrdförandeMalin Lamm
Vice ordförandeLennart Vamling
KassörPer Rubendahl
SekreterareRichard Torsein
LedamöterMargareta Blomquist
Susann Skovbjerg
Elena Orrlöv
Ulf Almehed
RevisorerAnders Hellgren
Yngve Norell
RevisorssuppleantKarin Helmetz
ValberedningAnna Martner (sammankallande)
Jonas Jerlin
Erik Ruotsalainen

Utöver årsmötet har styrelsen haft 10 st protokollförda möten.

Medlemmar

Vid ingången till 2024 är vi 420 medlemmar vilket är 22 färre än föregående år.

Tävlande

Antal tävlingsstarter 2023 hamnade på samma nivå som föregående år. Under året har klubbens aktiva medlemmar gjort 2055 anmälningar till individuella tävlingar. Antalet uteblivna starter var 170 vilket ger 1885 starter.

Även antalet tävlingsaktiva ligger kvar på samma nivå som tidigare.

Förutom det individuella tävlandet har FOL under året deltagit i flera stafetter såsom Tiomila, U10mila, DM-stafetter, Bahco Cup och 25manna.

Fördelat på vuxna/ungdomar och män/kvinnor ser tävlandet ut enligt nedan.

Årets flitigaste tävlande var som vanligt våra ungdomar med Axel Anebreid (63 starter), Albert Jonforsen (59 starter) och Martin Skovbjerg (55 starter) i spetsen.

Bland de vuxna toppade Rasmus Arfwedson (38 starter), Tim Martner (34 starter) och Marcus Hansson (33 starter).

Individuella resultat

Nedan vill vi uppmärksamma de medlemmar som någon gång under året 2023 kommit på topp 3-placering individuellt.

NamnPlacering 1Placering 2Placering 3
Maja Nordelöf1
Susann Skovbjerg1
Melker Åkesson1

Notera: Tabellen bygger på det som är registrerat i Eventor och det kan därför saknas några resultat. Tabellen innehåller resultat från nationella tävlingar liksom klubbtävlingar (KM med totalresultat). Närtävlingar/träningar, såsom Vintercupen, har dock plockats bort. Resultat från internationella tävlingar saknas. Ej heller har resultat från öppna klasser räknats in.

I toppen på listan har vi Albert Jonforsen, Martin Skovbjerg och Magne Hagström.

Stafettresultat

Utbudet av stafetter i år var större än tidigare år. Vi har även från klubben fått ihop fler lag i de kavlar som vi ställt upp i. Dessutom har det blivit många fina resultat.

Brudarebackens sprintstafett

D14Frölunda OL58
H16Frölunda OL/GMOK84

SM

Vi är mycket stolta och glada över att så många medlemmar deltog i SM-tävlingar under året. Det var rent av rekord i antalet deltagare! I SM deltog Alexander Fedje, Audrey Hansson, Maja Torsein, Marcus Lamm, Sofia Carlén och Tim Martner och det blev flera fina placeringar. Vi hade också ett lag med i stafett-SM där Alexander, Tim och Marcus L var med i H20-klassen. Tyvärr blev de felstämplade men det är ändå roligt att klubben var representerad.

I Ungdoms-SM i Karlskrona tävlade Albert Jonforsen, Axel Anebreid, Ellen Rubendahl, Ellen Skovbjerg, Emil Wallenius, Harald Martner, Jarvis Hansson och Maja Nordelöf. Ungdomarna gjorde bra prestationer och särskilt gratulerar vi Albert Jonforsen till vinst i USM-sprint.

I veteran-SM placerade sig Magne Hagström, Richard Berglund och Stefan Sjöblom högt i resultatlistorna.

SM, medel

Tim Martner4H18 B-final
Alexander Fedje29H18 C-final

SM, sprint

Marcus Lamm13H18 A-final
Audrey Hansson25D18 A-final
Tim Martner13H18 B-final
Sofia Carlén16D18 B-final
Maja Torsein24D18 B-final
Alexander Fedje6H18 C-final

Ungdoms-SM, lång (topp 20)

Harald Martner5H16
Albert Jonforsen10H15
Jarvis Hansson17H15

Ungdoms-SM, sprint (topp 20)

Albert Jonforsen1H15
Ellen Rubendahl8D16
Harald Martner15H16
Jarvis Hansson15H15
Ellen Skovbjerg17D16

Veteran-SM, lång

Magne Hagström18H80

Veteran-SM, medel

Magne Hagström4H80
Richard Berglund11H70
Stefan Sjöblom17H65

Veteran-SM, sprint

Magne Hagström9H80

Distriktsmästerskap

Under 2023 har vi även deltagit i DM.

Magne Hagström1H80
Martin Skovbjerg1H14
Yngve Norell1H70
Jonas Martner2H45
Jarvis Hansson3H16

Medel

Magne Hagström1H80
Jonas Martner1H45
Ellen Rubendahl2D16
Martin Skovbjerg2H14
Maria Norell3D70

Natt

Anna Martner2D40
Jonas Martner2H45

Alexander Fedje2H18
Anna Martner3D40
Stefan Sjöblom3H65

Klubbmästerskap

Vi har haft tre klubbmästerskap under 2023, samtliga tillsammans med våra samarbetsklubbar. Här är resultaten för Frölunda OL:

Dag-KM

Stefan Mårtensson2H55
Håkan Berndtsson3H55

Götalandsmästerskapen

Fjorton Frölundalöpare har under 2023 deltagit på Götalandsmästerskapen som Bohuslän-Dal arrangerade. Löparna representerar Göteborgs distrikt. Albert Jonforsen tog två silver i H15.

Nedan redovisas klubbens topp-20-placeringar:

Albert Jonforsen2H15
Martin Skovbjerg4H14
Jarvis Hansson7H15
Harald Martner11H16
Emil Wallenius17H16
Daniel Gunnarsson17H13

Albert Jonforsen2H15
Harald Martner6H16
Jarvis Hansson7H15
Martin Skovbjerg9H14
Ellen Rubendahl10D16
Ellen Skovbjerg11D16
Emil Wallenius15H16

Veteran-VM

Veteran-VM hölls i år i Kosice, Slovakien i augusti. Klubben representerades av Jessica Arfwedson och Magne Hagström.

Jessica Arfwedson28W80, B-final

Medel

Magne Hagström3M80, B-final
Jessica Arfwedson42W50, B-final

Magne Hagström12M80, A-final
Jessica Arfwedson35W50, B-final

Sammanlagt har Frölunda OL löpare i år skrapat ihop 91 guldmedaljer (130 året innan), 99 silvermedaljer (130) och 97 bronsmedaljer (93). Detta blir totalt 287 stycken individuella topp 3-placeringar (att jämföra med 360, 218 och 157 stycken topp 3 placeringar år 2022, 2021 respektive 2020).

Jämförelsen haltar lite då vi under 2023 hade samtliga KM tillsammans med våra samarbetsklubbar och det därför räknades med färre första, andra och tredjeplatser i statistiken.

Tävling, träning och andra arrangemang

Tävling/träningövergripande

Under året 2023 har Frölunda OL stått värd (ensam eller i samverkan med andra klubbar) för omkring 12 arrangemang och aktiviteter i Eventor, vilka inkluderar allt från träningar/klubbtävlingar till nationella tävlingar.

Flest deltagare var det på O-meeting (1073, 949 respektive 1159 deltagare på de 3 etapperna) och på den nya satsningen Göteborgspremiären (931 på medeldistansen och 830 på långdistansen.

Vi ansvarade varken för några mästerskapstävlingar eller någon etapp för vårserien, däremot bidrog vi till GOFs Juniorträning, Björkstubbematchen och Mareld NattCup.

Vintercupen

Tillsammans med FK Herkules, Göteborgs Skidklubb, IK Uven, Mölndal Outdoor IF och Stenungsunds OK så genomfördes 2023 träningstävlingarna Vintercupen på söndagar under januari till mars månad vid totalt nio tillfällen. Frölunda OL arrangerade etapp 1 (Sisjön) med 191 anmälda och etapp 5 (Ruddalen) med 172 anmälda.

Mareld Nattcup 2022/2023

Frölunda OL genomförde den 14 december etapp 4 av Mareld Nattcup med 178 anmälda. På de 5 banorna väster och norr om Sisjön, som komponerats av Richard Sott, gav sig 155 deltagare iväg, däribland även landslagslöpare som t.ex. Sara Hagström, som var snabbast av de godkända på långa dambanan.

Göteborgspremiären

2023 testade vi ett nytt koncept tillsammans med Tolereds AIK, en tidig tredagars vårtävling, efter Sverige och Hallandspremiären. Vi hade väldigt tur för det var snö helgen innan och snö helgen efter, men vår premiärhelg var det snöfritt.

Våra banläggare Anders Arfwedson och Rasmus hade lite problem att dubbelkolla snitslarna två veckor innan, då de valt vit färg. De kämpade och hängde ut nya som var orange.

Tävlingarna blev mycket lyckade. Tolered körde själva natten på fredagen. Men lördag och söndag var vi på HGC – Hisingens Golfclub. Utbrutna mål för att få till det. Duschar inomhus en bit bort, då det blev problem både med kyla och att ta hand om duschvattnet efteråt. (Tolereds klubbstuga drabbades dessutom av vattenskada och översvämning en vecka innan tävlingen.).

Tävlingsledare var Malin Lamm och Peter Hammersberg. Det blev många tävlande, 931 anmälda på lördagen och 830 på söndagen. De tävlande kom långväga i från, bland annat kom det ett helt busslass från Linköping. Vi kommer fortsätta med Gbg-premiären 2024.

O-meeting

Deltagarantalet i 2023 års O-meeting, som genomfördes 18–20 augusti, innebar en rejäl återhämtning jämfört med dippen 2022, om än inte helt upp till rekordåret 2019. Antalet anmälda (med 2022 års siffror inom parentes) var 1073 (714), 949 (616) och 1159 (941) för medel-, sprint- respektive långdistansen. Arrangemanget genomfördes denna gång i samverkan med Mölndal Outdoor IF och med blandad besättning på alla etapper, ett samarbete som fungerade mycket väl och gav mersmak.

Medel- och långdistansen var förlagd till Säve Djupedal, ett område vars terräng innebar rejäla utmaningar både för banläggare och deltagare. En ytterligare utmaning var att kommunen inte längre tillät parkering på åkermark i området, men genom att vi fick tillgång till Trafikverkets förarprovyta och ändring av arenans placering så kunde vi få till en väl fungerande lösning.

Lördagens sprint genomfördes i Krokslätt med arena i Buråsparken.

Frölunda OLs bidrag till tävlingsledarteamet utgjordes av Karin Ingelhag, Eva Jaxing och Anders Lamm. Till banläggningen bidrog Frölunda OL med Richard Berglund (medeldistans) samt med Lennart Vamling och Tim Martner (långdistans).

Spinning

Våra populära och uppskattade spinningpass har fortsatt under ledning av Katarina Borne och Richard Blom. Speciellt under hösten har passen varit populärare än någonsin och de har ofta varit helt fullbokade med 30 anmälda deltagare.

Spinning är en rolig konditionsträningsform som stärker hjärta och syreupptagningsförmåga, och som genomförs till musik (allt från pop till rock, gammalt och nytt). Varje deltagare kan se sin egen puls och följer en pulskurva med toppar på runt 85–90 procent av hjärtats maxkapacitet varvat med återhämtningsperioder på runt 70–75 procent av maxkapaciteten. Passen har innehållit olika typer av intervaller – allt från 20*20 (sek) till ”äkta” 4*4 (min) liksom några pass där vi tagit oss upp och ner för några ”berg”.

Gymnastik och innebandy

Under början av året har vi hållit innebandy och gympapass. Cecilia Engdahl tillsammans med olika ledare har hjälpts åt.

Utestyrka med löpning

Elisabeth Carlén och Karin Karlfeldt Fedje tillsammans med ungdomarna Sofia Carlén, Ellen Skovbjerg och Maja Torsein har turats om att även i år köra utestyrka med löpning på torsdagarna under vintersäsongen. Man har för det mesta utgått från Fiskebäck. Löprundan har ofta gått fram till havet och tillbaka för stopp för olika övningar i styrkepasset. Detta är fortsatt en mycket uppskattad träning.

Stavgång

Två gånger i veckan träffas klubbens seniorer för stavgång. Efter motionspass och dusch samlas alla till en lättare lunch och trevlig samvaro. Utöver dessa regelbundna luncher ordnas sommarfest, höstfest, julfest och julgransplundring.

På lördagarna träffas vi för boulespel. Platsen för boulespel alternerar mellan Tynnered och Askimsviken. Mellan 6–10 personer brukar delta varje gång.

På torsdagarna efter motionspass och lunch stannar en grupp på 5–6 stycken kvar och spelar ukulele.

Under året genomfördes 8+1 poängpromenader, 4 på våren och 4 på hösten där Stavgänget ansvarade för 2 stycken, 26/3 och 8/10. Dessutom tillkom en poängpromenad på Annandag Jul där ett par ur stavgänget var med som funktionärer.

28/11 besökte vi Stadsteatern där vi såg och hörde Pepperland framföra Beatleslåtar. Efteråt samlades vi på Restaurang Tiljan för att äta tillsammans.

Stavgänget är regelbundet i stugan och har då god uppsikt över om något tillstöter eller behöver åtgärdas i stugan.

Talangligan

Vilka är talanger? ALLA är talanger – damer, tanter, tjejer som är medlemmar i Frölunda OL och är verksamma i klubben på ett eller annat sätt.

Tränings- och tävlingsåret har präglats av ett fortsatt starkt engagemang för att öka delaktigheten och synliggöra klubbens alla talanger. Traditionellt genomfördes en kickoff för året med utvärdering av insatserna för 2022 och plan för talangåret 2023. Målet är även att stärka vår gemenskap och glädjen att utöva vår natursköna och hållbara sport. Träffen hölls hos Lena Hammersberg den 31 mars och som vanligt bjöds det på knytis.

Klubbens talanger visar vilja och breddar sina kunskaper och erfarenheter att delta och växa i olika roller i samband med klubbens olika tävlingsarrangemang. Det gäller såväl Vintercup, lokala och nationella tävlingar. I samband med planering och genomförande av O-meeting, tog flera av talangerna strategiska roller.

Frölundakarlarna

Frölundakarlarna, som är öppet för alla karlar över 40 år, hade sin årliga träff med orientering, tipspromenad och ärtsoppa i klubbstugan den 17 november.

Göteborgsvarvet

Under Stefan Mårtenssons ledning medverkade Frölunda OL som arrangör av Varvet även maj 2023. Jämfört med 2022 så var uppdraget ändrat/utökat så att uppsättning av käppar och band tidigarelades till torsdagen och att vi bidrog med trafikvärdar för parkeringarna vid nummerlappsutdelning fredag eftermiddag/kväll. Utöver Stefan så bidrog Frölunda OL med ca 50 funktionärer för arbetet med avspärrningar, infartsbevakning och trafikvärdskap.

Vuxenkurs, orientering

Vuxenkursen 2023 genomfördes som en kopia av upplägget 2022, dvs. kursen hölls under två hela lördagar (23 september och 14 oktober) och avslutades sedan 21 oktober med att deltagarna fick pröva på öppna banor på en vanlig tävling. Utöver inbjudan på hemsida och nyhetsbrev, så fick 43 personer som föranmält intresse denna personligt. Vid anmälningstidens utgång hade 8 anmält sig, men tre lämnade återbud innan kursstart och en dök aldrig upp, så vid kursens start var det bara fyra kvar, men de tog sig an det hela med mycket stor entusiasm.

Förarbetet sköttes av Lennart Vamling och till genomförandet bidrog därutöver förtjänstfullt Katarina och Ulf Almehed, Maria Norell, Carl Norin och Stefan Mårtensson.

Det låga deltagarantalet gör att både förändrad marknadsföring och förenklat genomförande behöver övervägas.

Tiomila

Tiomila gick 2023 i Skellefteå. Frölunda OL hade i ungdomskavlen ett eget lag som kom på åttonde plats och ett kombolag med FK Herkules/Brattås/Lunds OK som kom på 43:e plats. Det var väldigt spännande och våra ungdomar gjorde en fantastisk prestation. Åttonde plats är vår bästa placering i Tiomilas ungdomskavle genom tiderna.

Herrlaget kom på 147:e plats och damlaget 167:a. Båda lagen bestod av många unga löpare vilket bådar gott för framtiden. Men även några tappra ledare som offrade sig på de långa sträckorna så att vi fick ett eget klubblag för herrarna.

Det var en lång resa med buss tillsammans med Skogshjortarna. Några av juniorerna åkte upp med tåget och var med på Swedish League redan på torsdagen.

Jukola

Inget deltagande i år, då vi istället prioriterade vår Italienresa

Sommarlöpträning – skogsintervaller

Liksom tidigare somrar anordnades skogsintervallträning i närheten av Sisjön. Ledare för träningen denna sommar var juniorerna Audrey Hansson och Sofia Carlén.

O-Ringen i Åre

Lite drygt 70 stycken medlemmar hade hittat till Åre och O-ringen. Lite speciellt år, då Åre erbjöd stugboende och en mindre camping istället för stor C-ort. Det hindrade inte klubben från att ha egna tävlingar, som förbättra din placering mm. Det traditionella långbordet blev en cirkel med stolryggsäckar istället. Men vi firade med tårta att vi nästan fick en etappseger (Albert Jonforsen och Jarvis Hansson kom 2:a resp 3:a i H15 på en etapp).

Resa med tåg och buss till etapperna var lite annorlunda än vad vi brukar vara vana vid. I Bagheera stafetten på lördagen representerades vi av Maja Nordelöf i ett kombolag med Mölndal Outdoor. Men inget eget stafettlag i år.

På lördagen stod även Frölunda OL i Göteborgs O-ringen monter. Malin Lamm var jury för Bagheera stafetten och sprinten.

Yngve Norell slutade som totaltvåa i H70 och blev firad på podiet. Nästan lika spännande var det i D70 där Maria Norell kom fyra. Marcus Hansson 7:a i H45K2 och Ellen Rubendahl fick en finfin 9:e plats i D16.

Vi hade även flera löpare som kom med i elitklass – Audrey Hansson, Marcus Lamm och Tim Martner.

Ungdomens 10mila

Den 42:a utgåvan av Ungdomens 10-mila genomfördes den 4-5:e augusti i Klyftamo mellan Götene och Timmersdala i Västergötland. Detta år fick vi ihop fullt lag i både HD14 och HD20 klassen, vi hade till och med några reserver som vi kunde stötta andra lag med.

I HD 14 slutade vi på plats 58 av 104 lag. Tyvärr så var en löpare i HD20 laget tvungen att bryta sin nattsträcka vilket gjorde att vi inte fick någon placering i år.

Torsdagsträningar, Göteborg Syd-Väst

I samverkan med Herkules, Mölndal Outdoor och Uven anordnades även under år 2022 gemensamma torsdagsorienteringsträningar vid ett antal tillfällen under våren och hösten. Fortsatt föranmälan i Eventor.

Natt-KM

I år hade turen kommit till Frölunda OL att få arrangera Natt-KM för samarbetsklubbarna i Göteborg Syd. Jonas Martner hade lagt mycket utmanande banor för de som gav sig ut i mörkret i Änggårdsbergen.

Från klubben deltog 27 tappra löpare, vilket var en stor andel av de totalt 52 personer som kom till start. Att flera Frölundaiter presterade bra gjorde att Frölunda inte bara stack ut i antalet deltagare utan även vad gäller placeringar i flera av klasserna.

Sprint-KM

Sprint-KM hölls i området runt Åbykullen, där Herkules stod som arrangör för samarbetsklubbarna. Totalt 95 startande varav 17st från Frölunda OL, där många hade fina topplaceringar (se KM resultat).

Lång-KM

I år ordnade vi i klubben inget eget Lång-KM utan deltog i samarbetsklubbarnas arrangemang. Ansvarade gjorde IK Uven. Tävlingarna hölls i de lättlöpta skogarna intill Fjärås AIK:s klubbstuga.

Frölunda OL representerades av 28 av de totalt 102 startande. Även här placerade sig klubben väl i konkurrensen med de andra klubbarna (se KM resultat).

25manna

Mellan 6–8 oktober reste ett stort gäng till Stockholm för att vara med på 25manna, som i år gick vid Lida motionscenter i Botkyrka. Vi ställde upp med två lag som båda gjorde fina prestationer, men framför allt var det en trevlig resa. Vi bodde på Connect Hotell, där vi både fick bada bastu tillsammans de som ville och hade sedvanlig gemensam middag på lördag kväll i form av kinamatsbuffé.

Resultaten från stafetten blev 75:e plats för förstalaget (68:e plats 2022) och 261:a plats för andralaget (felst. 2022).

Läger i Finspång

Vi arrangerade en träningsresa med klubben helgen 21–23 april. Precis som 2022 valde vi att hyra Finspångs klubbstuga. Vi var strax över 20 personer, och en bra blandning av ungdomar och vuxna. Vi genomförde två träningspass på lördagen och på söndagen deltog vi på Motalaträffen. Först var tanken att återigen springa en stafett, men då det inte skulle kunna bli bra lag av oss som var med, alltså att några kanske inte skulle få springa, så valde vi att istället delta på en vanlig tävling.

Marsipangrisloppet

Marsipangrisloppet, vår höstavslutning, som alla kan vinna genom att gissa sin tid genomfördes lördagen den 2 dec. Årets arrangörer var Hanssons, Jonforsen och Gunnarssons.

Trevliga banor med lite extra svåra moment, som jättestor ring och att kunna memorera vilka saker som fanns på en kontroll. Var det en isskrapa från Biltema eller var det Bilia? Sedan trevlig fika med skinkmackor, köttbullemackor och pepparkakor.

Årets Marsipangrislopp vanns av Axel Anebreid med endast 3 sekunders felgissning. En av nästa års arrangörer blev således Anebreids. De får hjälp av de framlottade arrangörerna Martners och Klingbergs.

Teknikmärken för året delades ut till ungdomarna samt chokladtomtar för goda träningsinsatser.

Diggiloo

I augusti var vi med och volontärarbetade en dag på arrangemanget Diggiloo i Skatås. Vi var 21 personer som hjälpte till och detta gav en inkomst till klubben på nästan 10 000 kr.

Policy och direktiv

Styrelsen har under året fortsatt med att strukturera en kommunikationsplan.

Vår jämställdhetsplan har även den jobbats med under året. Det är ett arbete som bedrivs i en speciellt utsedd grupp.

Poängpromenader

Poängpromenaderna är ett stående inslag bland FOL-aktiviteterna. Detta stärker klubbgemenskapen och är ett viktigt fönster mot Sisjöborna i allmänhet.

Under året arrangerades 9st poängpromenader, 4 på våren, 4 på hösten och en på Annandag jul. Vi har erbjudit promenad med frågor och bingo och i stugan försäljning av kaffe och hembakat. Vi dukade både utomhus och inne i stugan.

Många kommer och går våra poängpromenader även om vädret är en viktig faktor.

Poängpromenaderna är ett viktigt inkomsttillskott för klubben.

Övrigt

Klubben har haft två representanter i GKR:s styrelse, Richard Blom (ordf) och Jonas Jerlin. GKR:s uppgift är att ta fram nya och revidera gamla orienteringskartor för medlemsklubbarna.

Maria Norell omvaldes till Talhuldra (ordförande) i Skogsflickornas råd, Katarina Borne som vandringshuldra och Malin Lamm som rättare (revisor).

Frölunda OL har i år även varit med i GOFs ungdomskommitté med Anders Lamm som representant för klubben.

Malin Lamm har deltagit på GOFs ordförandekonferenser och Lennart Vamling och Peter Hammersberg på GOFs arrangörskonferenser.

Ungdom och junior

Detta år har vi för första gången i klubbens historia fått ett USM-guld. Det var Albert Jonforsen som i sprint lade beslag på förstaplatsen. Inte nog med guldet, under samma mästerskap säkrade Ellen Rubendahl en 8:e plats i D16. I USM lång kom Harald Martner på en 5:e plats. Detta firades som sig bör med tårta i klubbstugan.

Basen i vår ungdomsverksamhet är tisdagsträningarna som planeras och leds av våra runt 20 ungdomstränare där Lars-Gunner Wallenius är sammankallande för ungdomskommittén. Under hela året (förutom storhelger och några sommarveckor) har ett stort antal variationsrika och välplanerade tisdagsträningar erbjudits. Under den ljusa årstiden har tisdagsträningarna dominerats av orienteringsteknikträningar med olika inriktningar. Träningarna läggs i regel upp på Livelox för bästa möjlighet till uppföljning och analys. Planeringen av träningarna görs med tanke på vilka aktuella tävlingar som hålls i närtid samt feedback som inhämtats genom en enkätundersökning som ungdomarna själva fått svara på. Marcus Hansson har delat med sig om vårat upplägg till andra klubbar som varit intresserade genom att hålla presentation och diskussion på ett webmöte.

Vid ett par tisdagar på våren respektive hösten har vi också haft gemensamma teknikträningar tillsammans med ungdomarna i Mölndal Outdoor. Under vinterhalvåret ligger fokus mer på intervall- och löpträning, med inslag av nattorientering. Liksom tidigare år har höstens ordinarie tisdagsträningar dragit igång med den klassiska favoriten mossträning och efteråt ett välbehövligt bad i Sisjön. Även i år fanns också favoriten Capture the flag med på programmet för tisdagsträningarna. I anslutning till Halloween anordnades för andra året i följd Vampyr OL. Viktiga ingredienser för detta är kors, vitlök och hemgjort vigvatten på dunk samt mängder av godis.

Tisdagsträningarna och OL-banorna är öppna för alla i klubben, alltså inte bara ungdomar.

På torsdagarna har ungdomarna under våren och hösten kunnat träna på teknikträningarna som arrangerats i samarbete med Uven, Herkules och Mölndal Outdoor. Under vintern har några av de yngre ungdomarna deltagit på innebandyn och styrkegymnastiken som hållits i Hovåsskolan. De äldre har parallellt varit med på löpning och styrketräning utomhus vid Fiskebäck. Några av dem har hjälp till som ledare vid ett antal tillfällen.

De äldre ungdomarna har även i år tagit ansvar och bidragit med uppskattade inslag i verksamheten. Under hösten höll de en träning för klubbens alla medlemmar. För de som tog sig an den svåra banan väntade en riktig utmaning som inte sällan hölls sig till de grönare delarna av kartan. Juniorerna planerade och höll tillsammans med de äldre ungdomarna ett höstlovsläger för de yngre i klubben. Representanter från stavgänget ställde upp och bidrog även i år med att laga en omtyckt lunch. Schemat för dagarna var späckade med träning och sociala aktiviteter.

Årets nybörjarkurs i orientering för barn och ungdomar lockade även i år många deltagare. I år var det 36 deltagare i åldrarna 6–12 år som fick lära sig grunderna i orientering. Många ledare var som vanligt engagerade och lade ned ett stort arbete i att få det så lyckat. Av de som gått nybörjarkursen är det många som fortsatt i verksamheten, vilket är ett gott betyg.

Sista helgen i september arrangerade vi ett läger på en äventyrsgård utanför Lidköping i samband med Bahco cup. Det var något som föll väldigt väl ut förra året då vi introducerade konceptet. Därför var det ett lätt beslut att upprepa detta. Även detta år var det många fina framgångar för klubben. Inte mindre än 7 individuella topp tre placeringar. Seger i stafettklassen H16 samt en 2:a plats för D14. I totalen för de två dagarna kom vi även i år på en fin 2:a plats.

I slutet av året var det en grupp av de äldre ungdomarna som påbörjade ungoteketutbildningarna som fortsätter i början 2024. Vi hoppas att det blir lika bra som senast vi hade med ungdomar på detta.

Våra juniorer har under säsongen varit med på flera av GOF:s juniorträningar och även under slutet av året en del av den nya elit/junior/senior satsningen som GOF startat.
Man har tävlat flitigt. Ett utökat långhelgsläger under den första etappen av Swedish League (SL) i Valdemarsvik kombinerades med träning. Till en av de andra SL tävlingarna har man rest tillsammans med Tolereds juniorer. Innan 10 mila åkte man upp för att vara med på SL etappen i Skellefteå.
De extremt långa resorna gjorde att deltagandet minskade under andra halvan av SL serien. Juniorherrarna var även med på medel och stafett SM.

Under året har det varit en mängd lyckade aktiviteter med många deltagare. De stora tävlingsframgångarna under 2022 fortsatte även under 2023. Det var fantastiska prestationer under året även om man skulle bortse från USM succéerna.

När vi ser tillbaka på 2023 är det ett år som vi återigen kan vara mycket stolta över våra ungdomar. De är ett härligt gäng som fortsatt håller ihop och trivs väldigt bra tillsammans.

Träningsåret avslutades med årets GPS-julkonst som lockade över 100 deltagare från olika klubbar i Göteborg. Det bjöds på både körsång och glögg och pepparkakor. Årets konstverk var en snögubbe för långa banan och en julklapp för den korta banan.

Närvaroregistrering

Närvaroregistrering för tisdagsträningarna har gjorts av ungdomsledarna via en app till IdrottOnline. Samma app har använts av Margareta Blomquist för att registrera Stavgängets aktiviteter, vilket underlättat rapporteringen till kommunen. Susann Skovbjerg har ansvarat för registrering av ungdomarnas närvaro på träningar, tävlingar och läger i klubbens regi under 2023. Erik Ruotsalainen har fortsatt varit ansvarig för att dra ut filer med all registrering och skicka in för aktivitetsstöd två gånger per år.

Vi har även rapporterat en mängd lärgrupper i Idrottonline. Detta möjliggör att vi får en resurs av RF-Sisu. Denna resurs kan utnyttjas till föreläsningar, litteratur mm.

Stugan och stuggruppen

Medlemssituation i stuggruppen under året

Under året har stuggruppen bestått av Marie Wide (sammankallande), Maria Vamling (rullande inköp), Margareta Blomquist, Thomas Borne och efter semestern tillkom Peter Hammersberg.

Stuggruppens verksamhet

Stuggruppen har haft fem möten under året där vi har diskuterat klubbstugans skötsel och underhåll. Vi har planerat städ och pysseldagen där fokus låg på att röja sly utomhus, rensa hängrännor och tvätta bort algpåväxt på fasaden. Inomhus städades köket, storstädning av duschrum och bastu. Under året har det köpts in ny städutrustning i form av en liten städvagn med bra svabbdukar och borstskaft. Vi hoppas att städa stugan skall bli enkelt och lite roligare i och med detta inköp. Det har varit avloppsinspektion som avlöpte väl, det var ordning på torpet. Det har utförts service på fläktsystemet under året. Draperi har hängts upp framför TV:n för att dölja dess existens när vi inte är i klubbstugan. Det yttre handtaget på nödutgångsdörren har tagits bort för att göra det svårt att tas sig in utifrån när nöddörren har glömts att låsas. Timer har installerats på ytterbelysningen så att det inte lyser i onödan. Stuggruppen ser löpande till stugan och gör inköp så att allt skall fungera.

Uthyrning av stugan

Stugan har hyrts ut vid 16 tillfällen under året till så väl föreningar, företagsevent samt medlemmars privata aktiviteter. Uthyrningen har inbringat 15 000 kr under året.

Stuggruppen sammanställer årets stugvärdslista.

Utbildning

Lennart Hålsjö från Skogshjortarna kom och höll en banläggarkurs för klubben den 19 nov. Tolv stycken deltagare fick lära sig både om banläggning i teorin och praktiken.

Lotterier, sponsring och elstöd

Bingolotto/Folkspel

FOL har fortfarande ett antal prenumeranter på Bingolotter och nettot från Folkspel blev i år 4 068 kr.

Bingoalliansen

Föreningen är medlem i VSIF och Totalalliansen. Bingoverksamheten har börjat komma igång så smått igen efter pandemin och utbetalningen under 2023 blev 1 721 kr.

Stöd från RD SIFU

De senaste åren har vi etablerat en bra kontakt med RF SISU vilket har resulterat i att klubben vid ett flertal tillfällen fått ekonomiskt stöd till ungdomsaktiviteter och läger.

Kommunikation

På Frölunda OL:s hemsida (frolundaol.se) presenteras aktuell information om klubben och dess verksamhet. På hemsidan finns även annan matnyttig information, t.ex. en guide till att vara orienteringsförälder, grundläggande beskrivning av sporten och dess termer samt korta onlinekurser för olika orienteringstekniska moment. Inte sällan är nya medlemmars första kontakt med klubben via hemsidan.

Jonas Jerlin har fortsatt att varje söndagskväll skicka ett informativt och uppskattat veckomail till prenumererande klubbmedlemmar. I veckomailet finns samlad information om aktuella händelser och kommande veckas träningar och aktiviteter. På hemsidan kan man registrera sig för veckobrevet.

Frölunda OLs Instagramkonto är klubbens fönster utåt. Från förra året har antalet följare ökat från drygt 3400 följare till 4245. Totalt har över 920 inlägg gjorts. Instagramkontot administreras av Marcus Hansson och presenterar foton och filmer i nära anslutning till aktuella händelser. #äntligenmåndag är en populär serie där seniorer bjuder på dråpliga bommar från helgens tävlingar till följarnas glädje.

Klubben använder YouTube för teorikurser och liknande videobaserad kommunikation. Snapchat används för riktad kommunikation till ungdomarna och Messenger för kommunikation kring samåkning till tävlingar m.m. WhatsApp används som verktyg för riktad information och kommunikation med vårdnadshavare till barn upp t.o.m. tolv år.

I en intern grupp på Facebook kan medlemmar lägga upp bilder relaterade till aktuella klubbaktiviteter. Ledare, administratörer och styrelsen för klubben använder Slack som kommunikationskanal. Enligt styrelsebeslut från 2022 ska Eventor användas för anmälningar inom klubben, såsom resor, läger och interna tävlingar.

Samarbete med Sportrehab

Under hösten 2022 inledde klubben ett klubbsamarbete med Sportrehab, vilket följdes av föreläsningen Skadeförebyggande träning av leg. fysioterapeut Daniel Nygren i december. Under hösten 2023 följde Daniel upp detta med Akut omhändertagande av idrottsskada, en föreläsning med praktiska inslag där vi fick lära oss att linda stukningar och tejpa fotleder.

Klubbresa till Italiens 5-dagars i Dolomiti Cadore

Frölunda OL ordnade för tredje gången en klubbresa till Italienska 5-dagars som 2023 arrangerades i och omkring området Cadore i Dolomiterna. Resan startade klockan 06:00, torsdagen den 29/6 då bussen avgick från Radiomotet. Som traditionen bjuder sov vi över på Hotel Dormera i tyska Plauen och fortsatte sedan på fredag morgon till Park Hotel Belavista i Calalzo di Cadore, där vi hade årets FOL-Camp. Det var inte många lugna stunder på bussresan utan den förgylldes ideligen av olika quiz och lekar.

Efter en, för några av oss, god natts sömn, var det sedan nästa dag dags för första etappen, som var en medeldistans. Vi fick ingen etappseger men väl ett antal andraplatser för Niklas Helmertz, Martin Skovbjerg, Tim Martner och Anna Martner.

På söndag var det sedan dags för andra etappen som var en långdistans och här fick vi verkligen bekänna färg. Det var rejält kuperat, våra banor hade upp till nästan 500 meters stigning. Vi fick här två fina etappsegrar genom Niklas och Martin S. Härefter följde ytterligare två medeldistanser, där vi fick fler etappsegrar genom Andrius Charitonovas, och Richard Berglund (etapp 3) samt Niklas (Etapp 4).

Efter den fjärde etappen som gick i Cortina d’Ampezzo fanns det tid att se sig om i Cortina under några timmar. Den femte och avslutande etappen var en sprint i grann-byn Pieve di Cadore dit vi promenerade på onsdagsmorgonen. Även här fixade Niklas och Andrius var sin etappseger åt klubben. Efter väl genomfört värv, var det sedan dags att kliva på bussen igen och starta hemfärden.

Efter att återigen ha sovit över i Plauen, kom vi till slut hem mitt i natten till Göteborg. Sammantaget kan man inte beskriva resan som något annat än ett dröm-arrangemang! Tack alla som hjälpt till.

Kommittéer och arbetsgrupper inom Frölunda OL

För att klubbens arbete ska flyta smidigt krävs att alla hjälper till och känner ett delat ansvar för klubbens verksamhet.

Kontakt: styrelsen@frolundaol.se

Kontaktperson: Malin Lamm: ordforande@frolundaol.se

Stugkommittén

Inre/yttre underhåll, inventarier, kök, stugvärdslista, poängpromenader.

Kontakt: stugkommitten@frolundaol.se.

Kontaktperson: Marie Wide: mariewide66@gmail.com

Ungdomskommittén

Träna, tävla, läger för ungdomar upp till 20 år.

Kontaktpersoner:

• Ungdom – Lars-Gunnar Wallenius: lg.wallenius@gmail.com
  • Upp till 10 – Sandra Hansson: sandra@eklanda.st
  • Junior – Anna Martner: anna_martner@hotmail.se

Arrangemangsgruppen

Egna arrangemang, tävl.org, kart- & markkontakter.

Kontaktperson: Peter Hammersberg: Peter.hammersberg@gmail.com

Budkavlekommittén

Kontaktpersoner vuxna: Anders Lamm, Jonas Martner

Kontaktpersoner ungdom: Marcus Hansson, Anders Lamm

Klädgruppen

Beställningar av klubbkläder.

Kontaktperson: Ulrika och Pär Johannesson, klader@frolundaol.se

Intäktsgruppen

Kontaktperson: Per Rubendahl, per.rubendahl@gmail.com

Policygruppen

Kontaktperson: Malin Lamm: ordforande@frolundaol.se

Summering

Klubben har i år varit aktiv både på arrangörs- och tävlingsfronten. Vi hade två lite större arrangemang, Göteborgspremiären och O-meeting tillsammans med Tolereds AIK respektive Mölndal Outdoor IF. I år fick vi även chansen att hjälpa till på Diggiloo med att bygga upp publikområden. Som vanligt jobbade vi på Göteborgsvarvet som ger en god slant till kassan.

Vi har fortsatt väldigt fin ungdomsverksamhet med många genomförda träningar och många ungdomar som kommer och tränar. Styrelsen vill tacka alla ungdomsledare som lägger ner mycket tid på att göra roliga och givande träningar. På USM hade vi åtta deltagare och på JSM sex stycken. USM-Guld på sprinten till Albert Jonforsen är vi extra glada för och även flera löv till klubben (Ellen Rubendahl 8:a Sprint och Harald Martner 5:a Lång och Albert Jonforsen 10:a Lång) . Ungdomarna har gjort många fina resultat på stafetterna och där kan nämnas en åttonde plats på Tiomila i ungdomsklassen.

På 25-manna var vi återigen top 100 med marginal – 75:e plats men vårt utvecklingslag gjorde en toppenprestation med en 261:a plats.

Vårt stavgäng håller igång i ur och skur, tisdag, torsdag och även boule på lördagarna. Vi gläder oss att ukulelegruppen är i gång igen. Stavgänget hade en fin julavslutning och var även på “Beatles konsert” på Stadsteatern.

Klubbstugan som är så viktigt för vår gemenskap har varit extra mycket uthyrd i år. Vi var rädda för att elpriset skulle sticka iväg, men tillsammans hjälps vi åt att hålla nere kostnaden och spara energi så gott vi kan.

Vi hälsar alla nya medlemmar extra välkomna. Till 2024 har vi många arrangemang så det är toppen att vi kan vara flera som delar på glädjen och gemenskapen att arrangera tävlingar och roliga träningar.

Vi vill även tacka vår sponsor Jula och samarbetspartner SM-Skisport och alla ledare och medlemmar som bidrar till att vår förening blomstrar.

Askim 8 februari 2023

Malin LammPer RubendahlSusann Skovbjerg