Orientering vs sprintorientering
Orientering | Sprintorientering | |
---|---|---|
Segrartid | Runt 30 minuter på medeldistans (ej ungdomar), varierar på långdistans. | 12-15 minuter. |
Terräng | Varierande skogsterräng. | Lättlöpt stads- och/eller parkmiljö. |
Karta | Traditionell kartnorm. Skala 1:7500 – 1:10000. | Sprintnorm med skala 1:3000 – 1:4000. |
Tempo | Fart som anpassas efter situation. | Maxfart hela tiden. |
Vägval | Strategiska vägval du oftast kan analysera i förväg. | Taktiska vägval där du ofta måste bestämma dig snabbt. |
Kartnorm
Den största skillnaden mellan traditionella orienteringskartor och sprintkartor är skalan. För sprintkartor är dem 1:3000 eller 1:4000 beroende på klass.
Även ekvidistansen är annorlunda då den är 2 eller 2,5 meter jämfört med 5 meter för skogsorientering.
Några karttecken ritas annorlunda på sprintkartor. De viktigaste är:
Barriärhinder som ej får passeras är ritade med tjocka, svarta streck. Även om de går att passera rent fysiskt så är det förbjudet. Exempel är staket, branter och murar. | ![]() |
Stora stigar är ritade med brun färg, trots att de ej är asfalterade. | ![]() ![]() |
Passager genom byggnader är ritade med ljusgrått. | ![]() ![]() |
Framförhållning
- Den enskilt viktigaste tekniken i sprintorientering är att ha framförhållning.
- Ditt mål är att hålla maxfart hela loppet, då kan du ej stanna för att läsa kartan.
- När du kommer in mot stämpling skall du ha planen klar för nästa kontroll.
- Titta på kartan. Röd linje markerar var du kan läsa till nuvarande kontroll, blå linje till nästa kontroll.
![](https://frolundaol.se/wp-content/uploads/2020/04/framforhallning.png)
![](https://frolundaol.se/wp-content/uploads/2020/04/framforhallning.png)
Barriärer
- Om du har tillgång till gamla kartor innan start, identifiera alla stora barriärkarttecken. Var särskilt uppmärksam på staket runt dagis, fotbollsplaner och industrilokaler.
- När du väntar på kartan, kontrollera om du har insida av stakethörn som kontroller. Kom ihåg dessa kontroller och var uppmärksam när du planerar dessa sträckor.
- Om du får titta på kartan innan start, kontrollera om din bana påverkas av stora barriärer och kontrollera snabbt kontrollerna som sitter vid staket.
![](https://frolundaol.se/wp-content/uploads/2020/04/bom-1.png)
![](https://frolundaol.se/wp-content/uploads/2020/04/bom-1.png)
Vägval
- Vid korta vägvalssträckor är ofta tidsskillnaderna små, tveka inte för länge med att välja.
- Långa vägvalssträckor skall du läsa in tidigare under loppet där det är lätt att springa.
- Var observant på barriärer i närheten av kontrollen. Läs sträckan bakifrån för att lista ut bästa kontrolltagning (se kartan, K12).
- Höjdskillnader kan vara svårt att se på sprintkartor i stadsmiljö, men de påverkar vägvalen om distansen är lika, exempelvis rutnätsgator.
- Gathörnssvängar saktar ner farten, likaså trappor.
![](https://frolundaol.se/wp-content/uploads/2020/04/kontrolltagning.png)
![](https://frolundaol.se/wp-content/uploads/2020/04/kontrolltagning.png)
Vanliga misstag
Barriärer
Ett vanligt misstag är att du upptäcker barriärer för sent.
![](https://frolundaol.se/wp-content/uploads/2020/04/bom-2-1024x637.png)
![](https://frolundaol.se/wp-content/uploads/2020/04/bom-2-1024x637.png)
![](https://frolundaol.se/wp-content/uploads/2020/04/bom-3.png)
![](https://frolundaol.se/wp-content/uploads/2020/04/bom-3.png)
![](https://frolundaol.se/wp-content/uploads/2020/04/bom-1.png)
![](https://frolundaol.se/wp-content/uploads/2020/04/bom-1.png)
Fel kontroll
Ett annat misstag är att du läser till fel kontroll. Sprintbanor korsar ofta varandra.
![](https://frolundaol.se/wp-content/uploads/2020/04/fel-kontroll.png)
![](https://frolundaol.se/wp-content/uploads/2020/04/fel-kontroll.png)
![](https://frolundaol.se/wp-content/uploads/2020/04/felkontroll-2.png)
![](https://frolundaol.se/wp-content/uploads/2020/04/felkontroll-2.png)
Återkommande sprinttävlingar
- Five-O, Västergötland, april.
- GMOK:s sprintcup, Göteborg, maj-juni.
- Sprint-DM, Göteborg, juni.
- Edsdubbeln, Ed, juni.
- O-Event, Borås, november.