Capture the flag

Om Capture the flag

Någon gång varje höst brukar vi ha Capture the flag som vi genomför som en lek i mörkret med två lag som skall gömma flaggor (=reflexstavar) för varandra.

Man skall sedan ta sig in på motståndarens planhalva, hitta flaggan och ta den med tillbaka utan att bli fångad. Det visade sig att det fanns väldigt många versioner av regler för denna lek så därför skrevs Frölunda OL:s egna regler.

Regler

Spelplan

Avgränsad, helst av naturliga gränser t.ex. bred stig, för att förhindra att någon springer ut ur spelplanen och vilse.

Ett fängelse på varje sida, centralt placerat och markerat med snitsel.

Mitten, som delar spelplanen i två lika delar, kan vara en stig.

Spelregler

Varje lag får tre eller fler flaggor, dvs. reflexstavar, att gömma på sin del av spelplanen. Det är bra om man kan se vilket lag som äger flaggorna.

Flaggorna måste vara helt synliga och åtkomliga även för de kortaste. De får alltså inte vara nedgrävda eller övertäckta eller hänga högt.

Lagen skall smyga över till fiendesidan, leta reda på fiendens flaggor och hämta hem till sitt eget fängelse.

Det lag som hämtat hem samtliga fiendeflaggor eller har flest flaggor vid sitt fängelse när slutsignalen går efter 10-15 minuter har vunnit ronden. Är antalet flaggor lika så avgörs det istället av antalet fångar. 2-3 ronder kan vara lagom.

Flaggvakt

Det är tillåtet att vakta en flagga men man får inte vakta närmare än 25 meter ifrån.

Fängelsevakt

Man får vakta sitt eget fängelse men man får inte vakta närmare än 25 meter ifrån.

Ta fånge

Man fångar en fiende när man tar på personen (när den inte är fri). Fången måste följa med till det egna fängelset utan att göra motstånd eller fördröja.

Frita fånge/fångar

Genom att smyga sig fram till fiendens fängelse och ta på en fånge så får den komma ut ur fängelset. En fritagen fånge kan fångas igen av fienden så länge den är på fiendesidan.

När är man fri och kan inte fångas?

Man kan inte fångas när:

  • Man har en fiendeflagga som man håller fullt synlig och som man är på väg för att lämna vid sitt eget fängelse.
  • Man är på sin egen del av spelplanen eller på mittgränsen.

Tips

Märk lagen med olika band på överkroppen, exempelvis vit-röd och blå-gul snitsel. Använd visselpipa för att starta och avsluta ronderna.