Spinning

Vad är spinning?

Spinning är en rolig träningsform som genomförs till musik och där man följer en pulskurva med toppar runt 85-90 procent av hjärtats maxkapacitet varvat med återhämtningsperioder runt 70-75 procent av maxkapaciteten. Vi tränar spinning på onsdagar under vinterhalvåret.

Vi kör olika typer av intervaller, allt från 20*20 sekunder till 4*4 minuter, liksom några pass där vi mer tar oss upp- och nerför för några berg.

Bilden nedan visar den gemensamma displayen där träningspassets pulsprofil och deltagarnas pulsmätare kan följas (varje deltagare har en mätare (siffra mellan 1-30, och du behöver inte berätta vilken siffra just du har).

Den gula zonen ligger på 80-90% av hjärtats maxkapacitet. Träningspasset som just den här bilden visar består av två block med intervaller och en återhämtningsperiod däremellan. Block 1 består av fyra lite längre intervaller och block 2 av korta intervaller. Uppvärmning och nedcykling samt lite lättare stretching på slutet.

Ålder

Passen lämpar sig för alla, från 13 år och uppåt, och är mycket bra den som vill förbättra kondition och syreupptagningsförmåga under en tid då mörker och kyla kan sätta gränser för vår uteträning.

Tid och plats

  • Plats: Friskis & Svettis Askim (Brottkärr), se karta.
  • Parkering: i parkeringshuset (gratis 2 timmar).
  • Tid: Onsdagar kl 19.15-20.15. Vi startar cyklingen kl 19.15 så var där senast kl 19.00 för att låna pulsband, byta om, ställa in cykeln och knappa in din maxpuls.

Anmälan

Anmälan görs via Doodle där det löpande läggs ut tillfällen som du kan boka.

OBS! Kontrollera alltid högst upp i tabellen att det fortfarande finns platser lediga (max 30), och stryk dig från listan så fort som möjligt om du är anmäld och får förhinder. Detta för att alla som vill vara med och träna ska få plats.

Kostnad

Du betalar en engångssumma för hela säsongen och priset är 100 kr per person för klubbmedlemmar. Säsongen omfattar totalt 18 tillfällen och klubben subventionerar aktiviteten.

Betalning sätts in på klubbens bankgiro 5851-0488 eller plusgiro 693187-7. Det går också bra att betala kontant till Katarina Borne i samband med spinningen eller med klubbens Swish 1236130348.

Glöm inte att du måste ange från vem och vad betalningen avser.

Praktiska tips

  • Ta med vattenflaska.
  • Ta med ett hänglås om du vill kunna låsa skåpet i omklädningsrummet-
  • Pulsbandet får du i receptionen. Friskis & Svettis vill ha en pant för pulsbandet, t ex id-kort, nycklar eller liknande.
  • Lämna tillbaka pulsbandet innan du duschar och klär om.
  • En liten handduk kan vara bra att ha med på cykeln.
  • Lätta på alla inställningar och torka av cykeln efter att du är klar.

Maxpuls

Bästa formeln för att räkna ut sin maxpuls är maxpuls=208 – (0,7 * ålder), dvs för en 40-åring blir det 208 – (0,7 * 40) = 208 – 28 = 180. Efter hand som du blir äldre sjunker maxpulsen och efter 10 år har den minskat med 7 slag. Det gör att en 50-åring med ovanstående beräkning har en maxpuls på 173. Men även den bästa formeln har sina begränsningar, här i form av att var tredje persons värden avviker med upp till 10 slag. Använd därför formeln med sunt förnuft.

Maxpulsvärdet knappar du sedan in på skärmen som sitter utanför spinninglokalen. Här väljer du också vilken mätare du vill använda. På passet kan du sedan följa hur du ligger till i puls och pulszon, ett roligt och effektivt sätt att träna. Känns det inte som att det stämmer första gången så justera upp eller ner vid nästa tillfälle och prata gärna med ledaren.

Frågor

Hör av dig till Richard Blom (ledare) eller Katarina (aktivitetsansvarig).