Vampyr-OL 16 november

Detta är en spännande variant av poängorientering som kommer från Massachusetts i USA.

Det rekommenderas starkt att alla deltagare läser igenom reglerna innan så att det går snabbare att komma igång.

Alla kan vara med då det finns kontroller på alla svårighetsgrader, men de som är rädda för vampyrer, eller inte känner sig bekväma med att nattorientering i skog på egen hand rekommenderas att springa med en kompis eller en förälder. Du behöver ha pannlampa och (helst) orienteringsskor.

Gången är som följer:

  1. Alla får varsin karta med kontroller för kontrollplock.
  2. Deltagarna radar upp sig axel mot axel med händerna bakom ryggen. För de som springer i par ska endast en person stå på raden, medan den andra i laget står framför raden.
  3. Arrangören delar ut stämpelkort för stiftklämmor till händerna bakom ryggen, men ingen får titta på stämpelkortet förrän starten går. De som springer i par får endast ett stämpelkort att dela på. De får dock varsin karta.
  4. När startsignalen går får man titta stämpelkortet (men visa det inte för någon annan). De flesta stämpelkort är blanka, men några stycken har ett rött kryss på sig. De som får stämpelkort med röda kryss får börja som vampyrer, och det är roligast om övriga inte vet vilka detta är.
  5. Deltagare med blanka stämpelkort får sätta igång med kontrollplockningen direkt efter startsignalen och har då 45 min på sig att samla så många stämplar som möjligt. OBS – man måste stämpla rätt kontroll i rätt ruta för att få poäng för den. En försvårande omständighet under kontrollplockningen är att man måste akta sig för att bli tagen av en vampyr!
  6. De som har fått stämpelkort med röda kryss har blivit vampyrer och ska inte leta kontroller, utan ska försöka fånga en annan orienterare. Deltagare med röda kryss på stämpelkortet ska i största hemlighet gå till arrangören efter startsignalen för att bli utrustade med en röd ficklampa. Därefter ger sig vampyrerna ut på jakt i skogen.
  7. Vampyrer får inte fånga någon inom 30m från en kontroll eller från målet.
  8. Ser de någon de vill fånga ska de jaga denna och försöka lysa med den röda lampan mot deltagaren. En deltagare som blir belyst av en röd vampyrlampa (inom ca 1m) blir taget och blir vampyr istället. Det räcker att en person i ett par fångas.
  9. Den gamla vampyren ska byta stämpelkort med den nya vampyren, som i sin tur får ge sig på jakt efter en annan orienterare (den nya vampyren får inte direkt fånga den gamla vampyren igen, men senare under leken kan samma person igen bli vampyr).
  10. Om den gamla vampyren hade tur så har stämpelkortet hen har bytt till sig redan ett antal stämplar. Dessa kontroller behöver således inte besökas igen för att ge poäng.
  11. Vid tre av kontrollerna (ingen vet vilka) finns något av de heliga föremålen vitlök, kors och heligt vatten i ett exemplar. Om du kommer till en kontroll och hittar någon av dessa föremål kan du välja att bära det med dig, och blir därmed skyddad från vampyrer. Vampyrer tål inte dessa föremål och kan således inte fånga en deltagare som bär på dem. Det kan dock vara en avvägning om det är värt att bära med ett heligt föremål, då t.ex. en vattendunk är tung.
  12. Inte alla vampyrer är farliga utan det finns även snälla vampyrer. Om du har tur kan du träffa på en snäll vampyr i skogen som inte stjäl stämpelkortet utan bjuder på godis. Några föräldrar efterlyses som kan vara snälla vampyrer. Anmäl dig gärna till anna_martner@hotmail.se om du ställer upp.
  13. Alla måste vara i mål inom 45 min. Deltagare som är försenade får ett minuspoäng per sen minut.
  14. När du kommit i mål ska du hitta på ett lämpligt deltagarnamn som du skriver på ditt stämpelkort, som sen lämnas in till arrangören för resultaträkning. Den som har flest korrekta stämplar på det stämpelkort som man slutade med vinner.