Så höjer du kvalitén i din ungdomsverksamhet

Gör ni på samma sätt år efter år? Kopierar förra årets träningsprogram men ändrar bara datumen? Kör samma nybörjarkurs år efter år utan att reflektera över dess kvalitet? Skickar ni massmejl med information som är relevant för ett fåtal? Blir det svårare och svårare att rekrytera nybörjare? I så fall är du välkommen att ta del av hur Frölunda OL gjorde om sin ungdomsverksamhet från grunden.

Onsdag kväll den 7/2 håller vår ungdomsledare Marcus Hansson en digital inspirationsföreläsning om hur vi höjt kvalitén i vår ungdomsverksamhet vilket resulterat i ökat medlemsantal, fler tävlingsaktiva ungdomar, stafettframgångar samt sex USM-löv på två år.

Föreläsningen är en omarbetad version av en liknande föreläsning som hölls för Smålands orienteringsförbunds ungdoms- och juniorledare i december 2023.

Innehåll

Hur mår ungdomsverksamheten i orienteringssverige idag?

Med resultatet från vår enkät från 2023 kan du jämföra din klubbs verksamhet med andra klubbars:

  • Vilka är de största utmaningarna?
  • Hur många nybörjare är kvar efter två år?
  • Vilka träningar har ni?
  • Hur rekryterar ni till nybörjarkurser?
  • Hur engagerar ni föräldrar?
  • + 45 andra frågor

Kommunicera som ett proffs

  • Vilka kanaler fungerar bäst för vilken kommunikation?
  • Så kommunicerar ni mest effektivt mellan ledare
  • I vilka kanaler når ni ungdomar bäst?
  • Extern kommunikation – handfasta tips

Rekrytering av nybörjare

  • Kanaler för rekrytering
  • Konsten att bli en orienteringsförälder
  • Rak kommunikation till föräldrar

Att höja kvalitén på träningar

  • Datadriven utvärdering av träningar istället för gissningar
  • Fem tips på hur du höjer kvalitén på teknikträningar
  • Teori och feedback
  • Så gör du en genomtänkt träningsplanering
  • Teknikblock

Utvärdera din verksamhet

  • Antal medlemmar
  • Tävlingsaktiva medlemmar
  • Antal nybörjare
  • Hur många är kvar efter två år?
  • Antal LOK-deltagare

Fokus: 15/16-åringar

  • Framgångsfaktorer för Frölunda OL
  • Feedback i digitala kanaler
  • Analys av relativa styrkor/svagheter
  • Förberedelser inför värdetävlingar (Triggervarning: nördigt!)
  • Resultat

Avgränsningar

Föreläsningen fokuserar inte på den sociala biten av ungdomsverksamhet, fokus ligger på den högra cirkeln i bilden nedan:

Målgrupp

Ungdomsledare.

Tid och plats

7 februari kl. 20-21.30. Digitalt över Teams.

Kostnad

Gratis.

Kontakt

Marcus Hansson, marcus@eklanda.st.

Anmälan